Proč nenabízíme mletou kávu

Barista

V naší nabídce najdete již brzy mnoho různých alternativních metod přípravy, výbornou kávu, degustační balení nebo třeba dárkové poukazy a kávové předplatné. Jednu věc však budete hledat marně – mletou kávu. Předtím než si zaťukáte na čelo a okamžitě kliknete na červený křížek v pravém horním rohu vašeho monitoru, vyslechněte si důvody, které nás k tomuto nelehkému rozhodnutí vedly.

Cílem našeho snažení je poskytnout vám co možná nejčerstvější, nejchutnější a aromaticky nejzajímavější produkt. Bohužel toto předsevzetí je v zásadním rozporu s prodejem mleté kávy. Každý člověk, který prodává kávu, má na téma čerstvosti vlastní názor. U mleté kávy jsou argumenty ale jasně dané.

Z vlastních zkušeností jsme dospěli k názoru, že správně zabalená zrnková káva vydrží v ideální kvalitě maximálně měsíc. Oproti tomu, mletá káva zůstane „čerstvá“ pouhých několik minut až dní, v závislosti na hrubosti namletí. Co ale znamená termín ideální kvalita a čerstvost? Velmi zjednodušeně můžeme říci, že káva je kvalitní a ideálně čerstvá v moment, kdy všechny její aromatické a chuťové složky jsou v rovnováze a nápoj je maximálně komplexní, výrazný a čistý.

Je důležité si také uvědomit, že proces stárnutí nejen výrazně utlumuje aroma a chuť, ale navíc společně s okolními faktory způsobuje různé negativní efekt jako zatuchlost nebo žluklost. Zkuste si porovnat dopředu pomletou kávu z obchodu vedle kávy čerstvé a ihned poznáte význam těchto dvou slov. Vhodné skladování dokáže degradaci kvality zpomalit, nikdy ji však nezastaví.

Největším nepřítelem kávy je:

  1. vlhkost vzduchu (káva žlukne a dokonce může i hnít)
  2. vysoká teplota (káva se „potí“ a oleje vystupují napovrch ((Každých 10°C zrychluje v laboratorních podmínkách proces stárnutí káv až dvakrát – Andrea Illy. „Espresso Coffee: The Science of Quality“)))
  3. vzduch (oxidace).

Ptáte se, jak přesně oxidace a další faktory ovlivňují stárnutí kávy? To je bohužel otázka za milion korun (a možná víc) na jejímž řešení pracují výzkumné týmy všech velkých balících společností. Na co můžeme s jistotou odpovědět je důvod, proč mletá káva oxiduje a mění svoje chuťové a aromatické kvality mnohem rychleji, než káva zrnková.

Každé kávové zrnko má přes 200 000 individuálních buněk s tloušťkou stěny nepřesahující 5 mikronů ((Willem Boot. „Stalling Staling.“ Roast Magazine, 2009)). Představte si, že většinu těchto buněk mletím narušíte nebo úplně zničíte a vystavíte je působení vzduchu, který obsahuje přibližně 21% kyslíku. Samozřejmě, že situace bude odlišná, pokud zrovna popíjíte kávu na Mt. Everestu. Podívejte se na graf, který ukazuje rychlost oxidace, resp. dobu za kterou O2 vytlačí CO2 z kávové buňky. ((Whole Beans = zrnková káva, Drip Grind = filtrovaná káva, Espresso Grind = káva namletá na espresso))

Graf oxidace zrnkové a mleté kávy

Čerstvost ale není jediným důvodem pro naše rozhodnutí neprodávat namletou kávu. Vzhledem k tomu, že každý zákazník používá různé metody přípravy a různá množství kávy, bývá předemletí vskutku problematické. U espressa pak přímo nereálné!

Jaké tedy nabízíme řešení? Čerstvě upraženou zrnkovou kávu rozesíláme v ideálním případě ten samý den, nejhůře obdržíte kávu do jednoho týdne po upražení. Vždy používáme sáčky s vysokou bariérou a jednosměrným ventilem. Pouze tak můžeme minimalizovat proces oxidace kávových zrn. Každý sáček je navíc jasně označený datem pražení. V naší nabídce již brzy najdete kompletní sortiment kvalitních domácích elektrických a ručních mlýnků japonské a americké produkce, které svou cenovou dostupností a kvalitou patří mezi špičku na trhu. Abychom vás motivovali k nákupu pouze zrnkové kávy, nabídneme vám všechny mlýnky za zvýhodněné ceny.

Nic už vám tak nebude bránit v tom, abyste si doma připravili naší čerstvou kávu opravdu kvalitně.


Pokud jste se ještě nestali fanoušky doubleshotu na Facebooku a Twitteru, učiňte tak nyní! Získáte tak možnost jako první obdržet informace o speciálních nabídkách na eshopu a akcích, které budeme pořádat. Pokud raději holdujete emailu, přidejte si svou adresu do databáze odběratelů našeho zpravodaje .